De nieuwe Honda Prelude komt volgend jaar naar Nederland. Als viering van 25 jaar hybride technologie van Honda. Hieronder vertellen we wat we weten over deze spectaculaire coupé, zoals de prijzen, specificaties en prestaties.
Hoge verwachtingen
In 2023 zei Toshihiro Mibe, President en CEO van Honda, het volgende:
“In order to offer the “joy of driving” only Honda can realize, we are diligently progressing with development, so please keep your expectations high for this model.”
De baas van Honda zelf geeft aan dat we hoge verwachtingen van de Prelude mogen hebben. Dat belooft wat! En gezien de informatie die we nu hebben, is dat geen loze uitspraak geweest.

Prijzen en specificaties Prelude
De nieuwe Honda Prelude is verkrijgbaar vanaf €56.764. Voorlopig wordt de coupé alleen geleverd als Advance-uitvoering, die bijzonder compleet is uitgerust. Zo beschikt deze versie over lederen bekleding (achterbank in stof), stoelverwarming, een Bose-audiosysteem, draadloze telefoonlader, Apple CarPlay en Android Auto, adaptieve dempers van de Civic Type R en Brembo-remmen.
Er zijn ook diverse opties beschikbaar. Standaard heeft de Prelude zwart leren bekleding voorin. Voor €250 extra kunt u kiezen voor een blauw-wit leren interieur, waarbij de achterbank altijd met stof bekleed blijft. De standaard exterieurkleur is Crystal Black Pearl. Voor €950 extra kunt u kiezen uit de kleuren Racing Blue Pearl, Moonlit White Pearl en Meteoroid Grey Pearl.
Wilt u dat de Prelude wat sportiever oogt? Kies dan voor het optionele Black Pack, met zwarte emblemen, een spoilerlip en een achterspoiler. Ook andere velgen zijn optioneel verkrijgbaar.
| Aandrijflijn | |
| Aantal cilinders | 4 |
| Cilinderinhoud | 1993 cc |
| Vermogen benzinemotor | 105 kW (143 pk) |
| Vermogen elektromotor | 135 kW (184 pk) |
| Systeemvermogen | 135 kW (184 pk) |
| Koppel | 315 Nm |
| Verbruik fabrieksopgave | 5,2 L/100 km |
| Topsnelheid | 188 km/h |
| Acceleratie van 0 tot 100 km/h | 8,3 s |
| Afmetingen | |
| Lengte | 4.525 mm |
| Breedte | 1.880 mm |
| Breedte inclusief buitenspiegels | 2.076 mm |
| Hoogte | 1.349 mm |
| Wielbasis | 2.604 mm |
| Spoorbreedte voor/achter | 1.626/1.625 mm |
| Bodemvrijheid | 136 mm |
| Draaicirkel | 11.6 m |
| Bagageruimte | |
| Met de rugleuning omhoog | 264 liter |
| Met de rugleuning omlaag | 760 liter |
| Gewichten | |
| Ledig gewicht | 1.380 kg |
| Rijklaar gewicht | 1.480 kg |
| Laadvermogen | 370 kg |
| Maximaal toegestaan gewicht | 1.850 kg |
Onderdelen van de Civic Type R
In de basis is de Prelude gebaseerd op de Civic, maar dan met een kortere wielbasis en een bredere carrosserie. Toch wordt de Prelude een stuk sportiever dan de Civic. De coupé krijgt onder andere de voorwielophanging en adaptieve dempers van de Civic Type R mee. Niet de minste als het gaat om sportieve prestaties.
S+ Shift technology
De Prelude krijgt een hybride aandrijflijn met een eCVT-transmissie. Schakelen is er dus niet bij. Hier heeft Honda iets op bedacht: S+ Shift. Dankzij deze technologie simuleert de auto een automatische transmissie met dubbele koppeling, waarmee je onder andere ook terug kunt schakelen. Deze technologie debuteert in de Prelude, en vindt later ook zijn weg naar andere hybride modellen.

Interieur met invloeden van Acura
Het interieur van de Prelude lijkt op dat van andere Honda-modellen, maar is toch niet helemaal hetzelfde. We zien ook sterke overeenkomsten met de Acura Integra. Acura is het luxemerk van Honda dat niet in Europa verkocht wordt. Bij de Civic, ZR-V en CR-V loopt er een rooster over de gehele breedte van het dashboard. Bij de Prelude zijn het meerdere roosters die losstaan van elkaar. Verder zien we een combinatie van wit/blauw leer met blauwe stiksels.


Sportieve accessoires
Vindt u de Prelude nog niet stoer genoeg? Geen nood, er komen verschillende accessoires beschikbaar zoals andere lichtmetalen velgen, een achterspoiler en extra spoilers voor de frontsplitter.


Honda Prelude tijden Festival of Speed 2025
In 2026 al in Nederland
Volgend jaar komt de nieuwe Honda Prelude al naar onze showroom. Laat uw gegevens achter om de laatste informatie als eerste te ontvangen.
